A
A
A
Największy polski serwis o nowych technologiach - aktualności, oprogramowanie, publikacje, demonstracje, wideo, testy sprzętu i nie tylko...
![dobreprogramy - najnowsze artykuły](https://www.dobreprogramy.pl/icon.png)
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/8604d04f-ba3e-4ef5-b394-b3537ed3c34e)
W ostatnim czasie obserwujemy dużo oszustw z wykorzystaniem wizerunku Santander Bank Polska. Jedna z naszych czytelniczek podzieliła się z nami treścią wiadomości, w której oszuści prosili ją o podanie danych, podszywając się pod bank.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/e96427e4-f22e-42b5-990c-758a1044550a)
Wśród technik wykorzystywanych przez cyberprzestępców znajduje się clickjacking. W tym przypadku oszuści wykorzystują do swoich działań bezpieczne witryny internetowe.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/985414d5-6129-4cdc-8422-54dcb24ca203)
Wracają oszustwa związane z dostawami paczek przez firmę InPost. CSIRT KNF ostrzega przed podejrzanymi SMS-ami, które mogą wiązać się z problemami. W najgorszym wypadku oszuści otrzymają dostęp do naszej karty płatniczej.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/6e648bcd-7ee2-481f-9326-629b8bb62ae0)
Z raportu sporządzonego przez serwis ChronPESEL.pl i KRD, pod patronatem UODO, wynika, że ok. 24 proc. Polaków przyznało, że w trakcie pandemii odbyło rozmowę telefoniczną, w której poproszono o podanie poufnych danych. Najczęściej dzwoniący podawali się za bankowców. To cały czas jedna z najczęstszych praktyk oszustów, na którą warto być wyczulonym. Jak się chronić?
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/03c9c149-550e-4229-89d7-bfb03491f6b4)
T-Mobile rozdaje sprzęt o wartości kilku tysięcy złotych? Nic bardziej mylnego. Nowa kampania cyberprzestępców wykorzystuje wizerunek firmy telekomunikacyjnej, więc warto zwracać uwagę na podejrzane wiadomości e-mail.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/283bd584-89c8-4962-9af4-9d06b3ea1418)
mObywatel niebawem ma otrzymać nową funkcję. Jak zapewnia wiceminister cyfryzacji, możemy się jej spodziewać jeszcze w sierpniu. Pomoże ona walczyć z zagrożeniami w cyberprzestrzeni.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/8b76772c-38e5-46e3-ae5d-b8b09241fbef)
Modele AI trenowane na podstawie danych wygenerowanych przez sztuczną inteligencję mogą upadać. Naukowcy podkreślają, że jakość informacji, które podaje się modelom, jest kluczowa dla ich funkcjonowania.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/4f3cc855-c789-42ad-900f-19e5f596e417)
Virtual Love Day przypada 24 lipca. To dzień, który ma na celu przypomnienie, że coraz częściej poszukujemy miłości w przestrzeni wirtualnej. W związku z tym, Narodowy Instytut Łączności NASK zwraca uwagę na to, jak ważne jest dbanie o cyberbezpieczeństwo podczas poszukiwania miłości online.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/789bf39f-76e1-4d50-8ba4-04bc3db32d07)
W styczniu mieszkańcy Lwowa mierzyli się z brakami centralnego ogrzewania. Jak donoszą eksperci oraz władze Ukrainy, problemy z ogrzewaniem były wynikiem ataku hakerskiego, który był wymierzony w miejskie przedsiębiorstwo energetyczne.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/bd451ade-3ec1-4641-8331-481197aaace7)
Wojska Obrony Cyberprzestrzeni apelują do Polaków, by zakładając konto w dowolnym serwisie internetowym zawsze sprawdzali, czy istnieje w nich możliwość korzystania z uwierzytelniania dwuetapowego. To kluczowy element, który znacznie zwiększa bezpieczeństwo każdego konta w sieci.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/abf34816-1f7b-47d5-858b-b6e8244433af)
Aplikacja mObywatel będzie tymczasowo niedostępna dla użytkowników. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało bowiem prace serwisowe w godzinach wieczornych 25 lipca, w wyniku których z mObywatela przez pół godziny po prostu nie uda się skorzystać - w tym wyświetlać cyfrowych dokumentów.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/866d3aad-1c10-41a4-b1a9-1965aeebc8bd)
Oszustwo "na Blika" to wciąż jedna z chętniej wykorzystywanych metod przez atakujących. Przekonała się o tym nasza czytelniczka Zuzanna, która straciła w ten sposób kilkaset złotych. Oszust podszył się pod jej znajomego na Facebooku i poprosił o wsparcie finansowe. Wystarczyły dwie wiadomości.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/3e10a54c-05a1-4b35-83a7-c732f6a19e08)
Rośnie liczba oszustw typu deepfake. NASK przygotował listę 121 osób, których wizerunek został wykorzystany w tym celu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Najczęściej oszuści korzystają z wizerunku i głosu dziennikarzy.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/d21c2ff7-cffb-45ef-95fc-896912073fb5)
Santander Bank Polska to kolejna instytucja, która została wykorzystana przez oszustów realizujących kampanie phishingowe. Jak wynika ze zgłoszenia naszej czytelniczki, do skrzynki e-mail może trafić wiadomość, która udaje autentyczny komunikat z Santandera. Kliknięcie linku to początek problemów.
![](https://i.wpimg.pl/308x/filerepo.grupawp.pl/api/v1/display/embed/04d59523-06e6-4959-b133-81e9fc118b99)
CERT Polska apeluje, by nie reagować na wiadomości SMS, w których ktoś wzywa do "weryfikacji konta". Nadawca podszywa się pod MSWiA i próbuje zmusić odbiorcę do kliknięcia linku udającego łącze do rządowego serwisu w domenie gov.pl. W praktyce można w ten sposób trafić na fałszywy formularz.